Президент наполягає на забезпеченні реалізації ключових пріоритетів Енергетичної стратегії України на період до 2030 року

BAU.ua 14 октября 2009 г., 14:34

Президент України Віктор Ющенко наполягає на забезпеченні реалізації ключових пріоритетів Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, що працюють на зміцнення нашої енергетичної незалежності та інноваційний розвиток держави. Про це він сказав сьогодні, відкриваючи засідання РНБО, одним із питань порядку денного якого є власне забезпечення національних інтересів у сфері використання ядерної енергії.

Глава держави нагадав, що за останні два роки РНБО на десяти своїх засіданнях розглядала питання ядерної та енергетичної безпеки, розвитку енергетичного потенціалу України тощо.

На жаль, констатував В.Ющенко, незважаючи на наявність у країні достатніх умов для безпечного використання ядерної енергії в усіх галузях народного господарства, існують певні загрози національним інтересам у цій сфері. `Брак фінансування, непослідовність та неузгодженість дій виконавчої влади призвели до того, що протягом 2008-2009 років виклики у сфері використання ядерної енергії тільки посилилися`, – сказав він.

Президент зупинився на найбільш гострих проблемах галузі.

`Прийняті галузеві та державні програми забезпечення безпеки у сфері використання ядерної енергії та плани розвитку ядерно-енергетичного комплексу не забезпечуються відповідними фінансовими ресурсами і організаційними заходами`, – відзначив він. – `Як наслідок, частина нашої національної стратегічної програми розвитку енергетики, особливо в ядерному компоненті, не має розвитку`.

Глава держави зокрема відзначив `повну відсутність приватних інвестицій, будь-якого партнерства між державою та приватним сектором` у даній сфері. Він наголосив, що РНБО має знайти способи врегулювання цієї ключової проблеми в реалізації Енергетичної стратегії України.

Ще однією проблемою, на думку Президента, є недосконала методологія визначення розміру тарифу для атомної генерації, низький рівень інвестиційної складової та незабезпеченість належної доходності інвестицій.

`На мій погляд, той надлишковий популізм і та політика, яка формується навколо енергетичних і ядерних тарифів зокрема, по суті привели до того, що останні два роки ядерна енергетика, ті програми, що стосуються цієї галузі, практично не фінансуються`, – сказав він, додавши: наразі всі надбавки до тарифів йдуть на одне – закупку ядерного палива замість формування ефективної інвестиційної складової розвитку ядерної енергетики.

У контексті забезпечення національної енергетичної незалежності Президент звернув особливу увагу на важливість розбудови в Україні у ближчі роки двох ядерних блоків, спорудження заводу з виробництва ядерного палива, проведення адаптації ядерного палива до наших ядерних станцій.

`Протягом останніх років практично не вирішуються питання створення власного ядерно-паливного циклу`, – також зазначив Президент. У цьому контексті він нагадав, що потреби атомної енергетики України задовольняються за рахунок вітчизняного урану лише на 30% – при цьому ми займаємо за покладами урану перше місце в Європі та входимо до першої десятки у світі.

Створений урядом Державний концерн `Ядерне паливо` на сьогодні не в змозі вирішувати поставлені перед ним завдання, оскільки не має відповідних управлінських і фінансових повноважень, а підприємства, що увійшли до його складу, фактично є `банкрутами`, констатував В.Ющенко. `Ми це питання політично заколисали`, - зауважив він.

`Я буду наполягати на тому, що нам конче необхідно прийняти рішення щодо вибору на конкурсній основі партнера для створення в Україні власного виробництва ядерного палива для реакторів типу ВВЕР-1000`, – підкреслив Президент. Він наголосив, що це також передбачено Енергетичною стратегією України на період до 2030 року.

Серед інших нагальних проблем ядерної енергетики Глава держави назвав низку неузгодженостей та застарілих норм, що потребують доопрацювання в нормативно-правовій базі з питань радіаційної безпеки та протирадіаційного захисту; зростання ризиків невчасного завершення проектів будівництва сховища відпрацьованого ядерного палива Чорнобильської АЕС (СВЯП-2) та нового безпечного конфайнменту об’єкту `Укриття`.

`Держава не має єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення персоналу та населення, єдиного державного реєстру доз, система радіаційного моніторингу довкілля потребує вдосконалення`, - також зауважив Президент.

Він звернув окрему увагу на неврегульовані проблеми щодо опромінення від техногенно підсилених природних джерел іонізуючого випромінювання фахівців різних галузей промисловості. В.Ющенко нагадав, що середньорічні дози опромінення працівників окремих галузей (вугільна, нафтогазова, авіаційні перевезення) від природних джерел радіації втричі перевищують середньорічні дози опромінення працівників ядерно-паливного циклу, медичних радіологів та інших фахівців, що працюють зі штучними джерелами іонізуючого випромінювання.

`Не в повному обсязі виконуються вимоги радіаційної безпеки при поводженні з джерелами іонізуючого випромінювання в медицині, системі Міноборони – зокрема щодо утримання військових могильників радіоактивних відходів від минулої військової діяльності`, - також сказав Президент.

Він, крім того, звернув увагу на відсутність чіткої державної політики з формування у населення довіри до ядерних та радіаційних технологій.

`Низька ефективність роботи з громадськістю з питань радіаційних ризиків, зміщені оцінки цих ризиків призводять до їх хибного сприйняття та низької популярності ідей розвитку атомної енергетики та промисловості`, – переконаний В.Ющенко.

Президент окремо відзначив недостатню ефективність державного управління та регулювання безпеки у сфері використання ядерної енергії та нагальну потребу у підвищенні культури безпеки вищих державних посадовців – усвідомлення ними пріоритетів безпеки при використанні ядерної енергії.

http://www.president.gov.ua/

Последние новости раздела