Саморегулювання у будівництві: виклики та перспективи

Саморегулювання у будівництві: виклики та перспективи

Створення моделі ефективного поєднання державного регулювання з саморегулюванням у сфері містобудування, забезпечення господарського порядку на основах саморегулювання професіональними об`єднаннями у будівництві стало темою круглого столу з участю Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Української будівельної асоціації, Асоціації `Регіональне будівництво`, Будівельної палати України та інших зацікавлених організацій.
Відкриваючи засідання круглого столу Перший заступник Міністра регіонального розвитку та будівництва України Анатолій Беркута наголосив на актуальності запровадження спеціальних інститутів громадського регулювання у сфері містобудування – саморегулівних організацій з метою розробки і встановлення стандартів та правил господарської діяльності у сфері містобудування, забезпечення механізму зворотного зв’язку з питань регулювання і контролю між суб`єктами господарювання і органами державної влади та місцевого самоврядування.
Сьогодні в Україні діяльність будівельної галузі регулюється лише державою та виражається у формі ліцензування. При цьому державне регулювання не забезпечує якісного контролю, нагляду та відповідальності, а саме:
- не створена дієва система відбору та оцінки будівельних та проектних організацій;
- відсутня система обов’язкового нормування та допуску на ринок;
- не існує механізму контролю за діяльністю будівельних та проектних організацій;
- відсутня система відповідальності перед споживачами за неякісне виконання робіт при проектуванні та під час діяльності будівельних компаній.
Все це є підґрунтям для участі на ринку недобросовісних учасників, непрозорості будівельного ринку, порушення прав та інтересів споживачів.
Вирішення цих проблем можливо лише шляхом запровадження системи саморегулювання.
Зарубіжний досвід саморегулювання будівельної галузі свідчить, що це дуже ефективна альтернатива державному регулюванню.
Учасники круглого столу також обговорили проблеми законодавчого та нормативно-правового врегулювання питань діяльності саморегулівних організацій в Україні, проблеми делегування державою функцій регулювання в сфері будівництва професійним об’єднанням, законопроект `Про саморегулівні організації у сфері містобудування`, розроблений Українською Будівельною Асоціацією`, який визначає організаційно-правові засади створення та діяльності саморегулівних організацій у сфері містобудування, а також порядок здійснення державного нагляду за їх діяльністю.
Проект закону направлений на реалізацію єдиної державної політики по захисту інтересів суб`єктів підприємницької діяльності і зниженню міри тиску держави на вільні ринкові підприємницькі і професійні стосунки і створенню ефективної системи взаємодії держави і бізнесу. Шляхом розвитку `самосвідомості` підприємницьких організацій, держава витіснятиметься з сфери регулювання тих комерційних стосунків, присутність в яких державного елементу представляється зайвою і невиправданою з точки зору основних функцій державного регулювання.
Термін `саморегулювання` в буквальному розумінні означає добровільне накладення на себе яких-небудь обмежень. У застосуванні до економічної діяльності це поняття розвивається і розуміється як регулювання діяльності у визначеному секторі ринку без втручання держави. Держава встановлює загальні рамки діяльності суб`єктів певного сектора ринку, направлені на захист інтересів суспільства. Норми саморегулювання розвивають і доповнюють норми державного регулювання.
Зважаючи на необхідність невідкладного вирішення, порушених під час обговорення, питань, учасники круглого столу ухвалили створити робочу групу для узагальнення поданих пропозицій та напрацювання рекомендацій для прийняття відповідного рішення.

http://minregionbud.gov.ua/
Идентификатор: 7029